جراحی چانه

جراحی چانه که اصطلاحا ژنیوپلاستی نیز نامیده می شود، از جمله جراحی های زیبایی است که با هدف بهبود ظاهر چانه و توازن بیشتر صورت انجام می شود. در این شیوه جراحی و با استفاده از پروتز و یا کاهش اندازه ناحیه به حد مطلوب، تغییرات مورد نیاز اعمال خواهد شد.

دکتر روزبه پهلوان متخصص جراحی دهان ، فک و صورت است. شما عزیزان می توانید جهت برقراری تماس با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید .

مطب تهران :۰۲۱۲۲۰۲۶۷۲۶

مطب دزفول :۰۶۱۴۲۲۶۳۸۲۲

برخی دلایل انجام جراحی چانه عبارتند از:

– کشیده شدن چانه به سمت جلو

– کشیده شدن چانه به سمت عقب

–  جابجا کردن چانه به سمت طرفین جهت تقارن بیشتر چانه

–  کوتاه و بلند کردن چانه

در صورتی که اندازه فک نسبت با سایر اجزای صورت کوچک تر باشد، توازن صورت برهم ریخته باشد و بینی درازتر به نظر برسد، پزشک از ایمپلنت چانه جهت برقراری توازن و تعادل در صورت استفاده می کند.

روند جراحی چانه

جراحی چانه با تغییر فرم و پوزیشن استخوان چانه و یا پروتز چانه همراه می باشد و انتخاب نوع جراحی مناسب برای بیمار بر عهده پزشک می باشد.

این جراحی از داخل دهان انجام می شود، در نتیجه هیچ گونه جای زخم و اسکاری بر روی پوست صورت مشاهده نخواهد شد. این برش در لثه و داخل لب پایین، جهت دسترسی به استخوان فک و چانه ایجاد می شود. در مرحله بعدی، چانه جهت جابجایی بهتر برش زده خواهد شد تا استخوان از طریق صفحات و پیچ های فلزی در موقعیت جدید قرار بگیرد. در نهایت، لثه در داخل دهان بخیه زده می شود.

امکان انجام همزمان این جراحی همراه با لیپوساکشن گردن، جراحی بینی و یا لیفت گردن وجود دارد و قطعا نتایج درخشان تری را نیز به همراه خواهد داشت.

اقدامات و مراقبت های پیش از جراحی چانه

پیش از جراحی، ابتدا پزشک به بررسی سوابق پزشکی بیمار و آگاهی یافتن از جراحی های پیشین در ناحیه چانه می پردازد. سپس به بررسی نوع پوست و ساختار استخوان چانه می پردازد و در خصوص جراحی تصمیم می گیرد.

بعد از جراحی چانه

بعد از جراحی، مسکن هایی جهت کنترل درد برای فرد در نظر گرفته می شود. این احساس درد و ناراحتی تا چند روز بعد از جراحی شدید بوده و طی یک تا دو هفته کاملا برطرف خواهد شد. نکته حائز اهمیت در این دوران این است که آنتی بیوتیک های تجویز شده باید طبق دستور پزشک مصرف شوند تا از بروز عفونت نیز پیشگیری به عمل آید.

التهاب و احساس کشیدگی در چانه بلافاصله بعد از جراحی، کاملا طبیعی است. این حالت معمولا دو تا سه روز بعد از جراحی تشدید می یابد. جهت کم شدن میزان التهاب می توان از کمپرس یخ استفاده کرد. به مرور زمان از میزان التهاب نیز کاسته خواهد شد.

بعد از جراحی چانه، سعی کنید فشار زیادی به فک و چانه به خصوص هنگام جویدن غذا وارد نشود. به همین خاطر، توصیه می شود بعد از جراحی غذاهای نرم مانند استیک و یا سیب له شده مصرف شود.

جراحی چانه اسلایدینگ

در این شیوه جراحی، برشی کوچک و عمودی در چانه ایجاد می شود تا امکان جابجایی استخوان چانه به سمت جلو و عقب فراهم گردد. برش افقی نیز امکان کوچک کردن چانه را فراهم می سازد. با لغزش استخوان به سمت جلو و عقب، استخوان در جای صحیح خود و با کمک صفحات و پیج های فلزی تثبیت می شود.

مراقبت های بعد از جراحی

بعد از جراحی، مصرف آنتی بیوتیک به مدت دو روز توصیه می شود. بخیه های استفاده شده در این جراحی، جاذب هستند. فرد بلافاصله بعد از جراحی قادر به خوردن مواد غذایی می باشد، که البته بهتر است ابتدا مواد غذایی نرم و مایعات مصرف شوند.

توصیه می شود بعد از هر وعده غذایی، دهان با شوینده های مخصوص شسته شود.

بعداز گذشت سه روز، پانسمان برداشته می شود و فرد به زندگی روتین خود برمی گردد. البته انجام ورزش تقریبا به مدت ده روز ممنوع می باشد.

جراحی پروتز چانه

جهت انجام این جراحی، برشی در داخل دهان و یا زیر چانه ایجاد می شود. پیش از جراحی، اندازه و قالب مناسب پروتز تعیین می شود. پروتزها با استفاده از پیچ به استخوان متصل می شوند. بعد از قرار گرفتن پروتز، بخیه زده خواهد شد.

گاهی، تزریق فیلر و یا چربی های بدن خود بیمار، جایگزین روش پروتز خواهد شد.

مراقبت های لازم بعد از جراحی چانه

مراقبت ها و دوره نقاهت این جراحی نیز همانند جراحی اسلایدینگ می باشد، چرا که بازه زمانی جهت چسبیدن بافت به پروتز نیاز می باشد. رژیم غذایی نیز بایستی با مواد نرم و مایعات آغاز شود.

جراحی چانه یا همان ژنیوپلاستی، از جمله روش های جراحی است که بسیاری از افراد از نتایج آن رضایت کامل دارند.

خوشبختانه، احتمال بروز عوارض جانبی بسیار نادر است و ممکن است هیچ گونه مشکلی پیش نیاید. اما با این حال، بهتر است با برخی از این عوارض آشنا شوید.

–   خونریزی از برش های داخل دهان، که البته بعد از جراحی کاملا طبیعی است و با وارد کردن فشار قطع خواهد شد.

–   بی حس شدن لب بالا

–  عفونت پیچ های استفاده شده در جراحی

دیگر خدمات دکتر روزبه پهلوان جراح فک و صورت

جراحی بینی

جراحی فک

ایمپلنت دندان

منتظر نظرات و انتقادات شما عزیزان هستیم .

• نشانی: تهران، خیابان آفریقا، کوچه مریم، پلاک۵، واحد۱
  • شماره های تماس: ۰۲۱۲۲۰۲۶۷۲۶